Najnowsze komentarze, kategoria: "Przyroda"

Jak zrobić kryształki soli?

Uwaga, otwiera nowe okno. PDFDrukujEmail

Różności - Przyroda

Ocena użytkowników: / 549
SłabyŚwietny 

Nie wiesz jak zrobić kryształki soli? Poniżej przedstawiam receptę. Mi wychodzą zawsze wg tego sposobu.

Zadanie niegdyś często zadawane jako praca domowa w szkołach podstawowych. Do hodowli kryształków soli należy przygotować:

  • słoik po dżemie,
  • sól kuchenną,
  • włochatą włóczkę,
  • patyczek.

Najpierw należy przygotować roztwór nasycony soli kuchennej. W tym celu dobrze jest użyć gorącej wody, co pomoże w szybkim rozpuszczeniu się soli. Wlewamy ok. 2/3 - 3/4 wody do słoika, dosypujemy sól i mieszamy do jej rozpuszczenia. Jeśli sól się rozpuszcza to znów jej dosypujemy i mieszamy. Robimy tak aż do momentu gdy w wodzie nie będzie chciało rozpuścić się więcej soli. Taki roztwór to roztwór nasycony. Tera należy zawiązać kawałek kosmatej włóczki na patyczku np. na ołówku. Najlepiej by włóczka miała długość kończącą się tuż nad dnem słoika po położeniu ołówka na górę słoika. Odstawiamy słoik w miejsce, w którym nikt nie będzie go dotykał przez cały okres krystalizacji.

Kryształki soli

Każdy ruch burzy strukturę krystalizującej się soli i jeśli będziemy ciągle ruszać słoikiem bądź sznurkiem, zamiast kryształków wyjdzie nam zwykły osad. Dobrze jest by słoik stał w miejscu nie narażającym go na szybkie parowanie, gdyż woda odparuje zbyt szybko i kryształki nie zdążą się wyhodować.

Kryształki soli 2

Odparowanie trwa ok. 2-3 tyg. w zależności od temperatury otoczenia. W tym czasie powinny nam zrobić się bardzo ładne kryształki.

Kryształki soli po wyjęciu ze słoika

 

Komentarze (69)
69 sobota, 28 grudnia 2013
ooooooooopploi
nono
68 czwartek, 12 grudnia 2013
mario
można oszukiwać będzie szybciej
trzeba zrobić kryształ z BORAX-u
wychodzi w 2 dni zasada ta sama
67 poniedziałek, 09 grudnia 2013
dkdkd
ja zrobiłam to w szklance
na razie nic mi nie wyszło ale jak w szkole
dzieci przynosiły te kryształki to mówili że
robili w szklankach
66 środa, 27 listopada 2013
Paulina :P
Ile tej soli trzeba wsypać na 3/4 tego słoika po "dżemie"??
ale
65 piątek, 08 listopada 2013
QWERTY
dlaczego nie wychodzą mi takie ładne i duże kryształki
to jest czad. coooooool
?
63 wtorek, 19 lutego 2013
marta
A ja mam jeszcze jedno pytanie jak zrobić żeby te kryształy ze soli były kolorowe żeby chociarz jeden kolor???
62 czwartek, 31 stycznia 2013
olo
Ja mam słoik po ogórkach, wyjdzie mi?
Czy muszę jechać do Reala po dżem?
61 poniedziałek, 07 stycznia 2013
Kuba
czemu to się tak długo robi 2/3 tygodnie
60 czwartek, 03 stycznia 2013
(wiktoria)
woda ma by ciepła czy zimna? czy jeżeli dodasz za mało soli to spowoduje mniejszy kryształ? czy jest jakiś sposób na szybsze wychodowanie?
czy jeżeli dodasz barwnik spożywczy to spowoduje mniejszy kryształ?
w jakim miejscu najlepiej się choduje?
a jeżeli sznurkiem obwiniesz drucik i ułożysz np.SZEŚCIAN to nie wpłynie to na mniejszy kryształ i czy da się to zrobic?
a wychodowała bym idealną chodowlę w niecały miesiąc??? PLESS SZYBKA ODPOWIEDZ :*
59 czwartek, 03 stycznia 2013
(wiktoria)
po prostu kupcie a jak nie to mówcie nauczycielkom że pies mama brat siostra wam zrzucił przed wczoraj słojik z doświadczeniem ale przyniesiecie jak najszybciej u mnie to działa :D
58 sobota, 24 listopada 2012
heja
A ja mósze mieć za 6 dni
57 poniedziałek, 19 listopada 2012
Marika
Napisałaś że wyjdzie w około 2-3 tygodni a ja musze to mieć za 10 dni i postawiłam to za piecem uda sie?
56 wtorek, 13 listopada 2012
Ola
jak to sie robi
55 sobota, 27 października 2012
king
mi wyszło he he ;)
54 sobota, 20 października 2012
Crazola
Zamiast włóczki można nić? :)
Zimna czy ciepła woda? :0
ODPOWIEDZ z góry thx
Pozdro xde
ok
53 niedziela, 14 października 2012
xd
a napiszesz jeszcze opis tego co zaopserwowano podczas krystalizacji bo na chemie trzeba a nie mam pomysłu
52 środa, 06 czerwca 2012
LoL
Jak zrobic kryształy w 1 tyg?
xd
51 niedziela, 03 czerwca 2012
spryciara na 6
Ja robiłam to nie dawno na przyrodzie i dostałam 6 ale ja robiłam to w zupełnie inny sposób. Moje kryształki wyhodowały się w 3 godziny i miały kolory: jedne niebieski, drugie czerwony, a trzecie zielony. Chciałam jeszcze zrobić żółte ale nie wychodzą.
50 piątek, 01 czerwca 2012
angelika
czy na parapecieprzy odwartym oknie można wychodować kryształki przez dwa di lub 3,4,5,6,dni??????????????????????
49 środa, 23 maja 2012
llooll
mam pytanie wychoduje je w 2 dni
48 poniedziałek, 23 kwietnia 2012
ZBYSZKOO
no może się uda :?
47 wtorek, 03 kwietnia 2012
radek

mi nie urosły.

46 niedziela, 25 marca 2012
Olivkaa

chciałabyn zrobić kryształ podobny do takiego jak z serialu H2o Wystarczy Kropla z 3 sezonu, ale nie wiem czy mam dodać farbę do tej wody czy co??

45 wtorek, 28 lutego 2012
justyna
czy tą wodę na początku trzeba rozpuścić z np. farbą i dopiero potem jak woda się zabarwi to potem trzeba wsypać sól czy jak???
44 poniedziałek, 27 lutego 2012
Gothic
Najlepiej pojechać do wieliczki i sobie zakupić albo wziąć kilofa i sobie wziąć kryształki.
43 poniedziałek, 27 lutego 2012
synek jak ja cie perdolne to cie krew zaleje
Najlepiej pojechać do wieliczki i wziąć ze sobą kilofa.
42 sobota, 25 lutego 2012
Łuhuuu !!

Chciałam kupić sobie kolorowy kryształ, także do hodowania. Taki sprzęt kosztuje około 29.99zł. Można taki sprzęt kupić w "Auchanie" lub na www.zabawki.merli n.pl. W pudełku jest barwnik który dosypuje się właśnie do tej wodu, tylko że hodowla kryształu z soli a takiego kryształu bardzo się różni. Chodzę do 4 klasy, ale takie bawienie się nauką może okazać sie calkiem fajne! Wolę jednak domową robotę z solą i z patyczkiem niż zabawę z jakimiś barwnikami :P Jak byłam młodsza to próbowałam właśnie zrobić taki krysztal z soli, ale najwyraźniej dużo ruszałam słoikiem i wyszedł mi osad. Dzięki temu "przepisowi" na kryształy, napewno dostanę 6 z przyrody, bo pani nie każe nam robić takich eksperymentów z solą ;D Ale ja zrobię wszystko dla 6, zwłaszcza kiedy sprawia mi to przyjemność.

...
41 niedziela, 05 lutego 2012
lola

dzięki pomogłoo ;)

40 środa, 01 lutego 2012
Ewelina. ;p

Super, ja skorzystam z tego. :)

39 wtorek, 13 grudnia 2011
adula
ludzie najlepiej trzymać to w łazięce ja za to dostałam 6
38 czwartek, 08 grudnia 2011
Marcin
Ja wleje zimnej wody to powinno być lepiej niż z gorącą wodą
37 piątek, 02 grudnia 2011
jaś

oj, mi chyba nie wyjdzie :( już chyba trzy razy przestawiałem szklanke z roztworem. Połowa wyparowała, ale tylko szklanka jest cała oszroniona :((

nie
36 środa, 26 października 2011
bąk
nasycony nie przesycony
35 sobota, 22 października 2011
karol

no fajny eksperyment kocham eksperymenty a wy bo ja już zrobiłem chyba z 34 a wy chodze do klasy 3

34 wtorek, 11 października 2011
natalia
superrr to właśnie pracuje nad tym mam nadzieję ,że się uda;)))
33 niedziela, 02 października 2011
monia
wie możev ktoś jak to mozna codzienie musze to opisać ale nie wiem jak prosze pomuszcie mi musze to miecna jutro
32 piątek, 02 września 2011
damian
nie wiem czy to mi wyszło bo to chyba osad mi wyszedł .XD
31 niedziela, 27 lutego 2011
Jack
Vanessa nie ma racji roztwór przesycony powstaje w nieco inny sposób. Jest to skutek np. braku krystalizacji po obniżeniu temperatury lub odparowaniu części rozpuszczalnika będący skutkiem np braku jąder krystalizacji.
30 wtorek, 22 lutego 2011
Złoooooooo
O co comon z tą włochatą włóczką?
29 czwartek, 13 stycznia 2011
anonim
Niby wszystko super, ale ja zrobiłam, minęły dwa tygodnie i nadal nie mam kryształków!
Zamiast tego na patyczku osadziła mi się taka "skorupa" z soli. No i co mam zrobić???

PS. Gdzie najlepiej ustawić ten słoik? Powinien mieć ciepło czy zimno?
28 wtorek, 04 stycznia 2011
...

kupujesz barwnik do jajek wlewasz i postępujesz tak jak na instrukcji wyżej

27 niedziela, 12 grudnia 2010
julika125
w jakiej temperaturze mam to trzymać w lodówce czy w ciepłym miejscu
26 czwartek, 02 grudnia 2010
Kolorowa

Chciałabym , aby moje doświadczenie było kolorowe ( tak nam w sumie Pani kazała ) , czyli zrobione za pomocą soli do kąpieli i moim kumplom to nie wychodzi i chciałabym się was zapytać , czy ktoś wie jak uzyskać taki efekt ????

co
25 czwartek, 28 października 2010
ewka
fajny opis chyba b wiedziala jak to zrobic
24 wtorek, 12 października 2010
Vonszzz
Jeśli zrobię te kryształki nad kaloryferem, to nic się im nie stanie? Tylko będą szybciej?
HAJAHS
22 piątek, 01 października 2010
yellow_pan
"radze Ci zajżec czasami do słownika" hehe... dobre.
21 niedziela, 26 września 2010
Matt.
jestem w 1 gim , i pani kazala nam to zrobic , wiec sprobuje ;)
20 środa, 05 maja 2010
.................
CZY JAK DOSYPAŁO SIĘ SÓL KAMIENNĄ ZAMIAST KUCHENNEJ NIC SIĘ NIESTANIE????????????
19 środa, 05 maja 2010
re re re re re
JAK SKĄCZY SIĘ WODA A JESZCZE NIE BĘDZIE DOŚĆ DUŻY KRYSZTAŁ CO TRZEBA ZROBIĆ ?????
NALAĆ WODY OD NOWA???
18 niedziela, 18 kwietnia 2010
M*****

dzięki za pomoc może dostane 6 dzięki za wszystko tylko radze Ci zajżec czasami do słownika

17 czwartek, 11 marca 2010
kraształ soli
hmn.. właśnie spróbuje tego przepisu ,ale dużoo soli się zmarnuuje gdy to nie wyjdzie nie wiem co roobic ale zaufam i to zrobie !!!! ;" }}}
16 niedziela, 28 lutego 2010
daaaguśśś
Dziękuje naprawdę mi pomogłaś:)
15 czwartek, 04 lutego 2010
paula
Pani w szkole powiedziała że jeżeli doda się farby jakiegoś koloru to kryształki będą kolorowe
14 środa, 13 stycznia 2010
Sara
Wykonaj doświadczenie. Przeprowadzić krystalizację soli kuchennej. Do połowy objętości szklanki nalej gorącą wodę, i następnie wsypuj porcjami sól kuchenną, cały czas mieszając łyżeczką.Dosypywanie soli zakończ, gdy pomimo mieszania kolejna porcja przestanie się rozpuszczać. Na szklance umieść patyczek z nitką tak aby nitka była zanurzona głęboko w roztworze. Codziennie sprawdzaj zachodzące zmiany. Zapisz obserwacje.
13 sobota, 09 stycznia 2010
Taki Tam Janek
Ja na przykład dodałem do tego jedną tabletkę nadmanganianu sodu (100mg) dostępnego w każdej aptece - efekt kryształki będą przebarwione gdzie nie gdzie na fioletowo
12 czwartek, 07 stycznia 2010
Ola1030
Ja już je kiedyś robiłam .
Ale jednak mam pytanie : czy ten sznurek ma być zamoczony????????? ;-)
11 sobota, 02 stycznia 2010
kraspa
jak długo trzeba mieszac i czy moze to byc sznurowka?
10 niedziela, 06 grudnia 2009
Rubik
W jakiej temperaturze to trzymać czy raczej 22 czy 27
9 czwartek, 26 listopada 2009
patryk
zrobiłem to na chemie i dostałem 5 dzieki
8 środa, 04 listopada 2009
kklllaaauuudddiiiaaa
w jakiej mniej więcej temperaturze trzeba to trzymać
7 poniedziałek, 02 listopada 2009
WeruśŚś [hah]
Ja jestem w 5 klasie poOodstawowej i mi pani kazała zroOobić tak aby toOo byłoOo do koOońca roOoku ..
Spróbuje zroOobić toOo według tegoOo przepisu i zoOobacze :]
6 niedziela, 18 października 2009
lady
chodze do 2 klasy gim. a pani kazala nam to zrobic hehe sprobuje wg. tego przepisu heh
Nie
5 sobota, 06 czerwca 2009
Miley
tu nie ma błędu !!!
4 czwartek, 04 czerwca 2009
Vanessa
sposób jest ok,tylko napisałeś, że roztwór w którym nie da się już nic rozpuścić to roztwór nasycony, a to nie prawda, taki roztwór nazywamy ROZTWOREM PRZESYCONYM !!
3 piątek, 08 maja 2009
dominika
Później słoik odłożyć w zimne miejsce czy do lodówki ?
2 niedziela, 29 marca 2009
Hel
j.w. :)
1 niedziela, 22 marca 2009
CiEkAwA ŚwIaTa H@NuLkA
Zrobiłam i dostałam 5 z przyrody. Pani była zachwycona tymi kryształkami soli. Uczeń starszej klasy pochwalił moje kryształki. Dzięki, HHaaNNiiAA

Dodaj swój komentarz

Imię:
Temat:
Komentarz:
Reklama
Portal ludzi dbających o swoje zdrowie w każdym wieku.