Jak zrobić samodzielnie wymianę świec zapłonowych?

 

Świece zapłonowe to bardzo ważny element niezawodnego silnika samochodu lub motoru. Niestety jak większość rzeczy zużywają się i należy dbać o ich regularną wymianę by mieć pewność, że samochód zapali za każdym razem. Świece w zależności od wykonania należy wymieniać zwykłe co ok 20tys. km, irydowe co ok. 40 tys. km, a te z elektrodami platynowymi co 60-80 tys. km. Każdy producent podaje trwałość swoich świec i przewidywany czas bezawaryjnej pracy po którym należy świece wymienić.

 

Przy wymianie świec należy przestrzegać kilku reguł:

  • nie wymieniać świec przy gorącym silniku,
  • uważać by nie zabrudzić elektrod nowych świec,
  • nie zamienić przewodów zapłonowych wysokiego napięcia,
  • świece dokręcać używając zalecanego przez producenta momentu dokręcania;

Choć z pozoru czynność wydaje się prosta, osobom nie chcącym ryzykować polecamy udanie się do mechanika, który zrobi nam wymianę świec fachowo i szybko.

Jeśli chcesz zrobić wymianę świec samodzielnie, potrzebny Ci będzie klucz nasadowy o rozmiarze świecy oraz klucz dynamometryczny w celu zastosowania zalecanego momentu dokręcania, szczelinomierz. By przypadkowo nie zamienić końcówek przewodów zapłonowych, najlepiej po wykręceniu starej świecy, zamontować w jej miejsce nową i założyć przewód. Przed wkręceniem nowej świecy warto sprawdzić czy szczelina pomiędzy elektrodami jest zgodna z zaleceniami. Jeśli nie, należy odpowiednio lekko je rozchylić lub dogiąć do wsuniętej blaszki szczelinomierza. Nową świecę wkręcamy palcami do oporu, następnie zakładamy klucz do świec z końcówką dynamometryczną i dokręcamy odpowiednim momentem podanym przez producenta.

Poniżej podajemy przykładowe momenty dokręcenia świec zapłonowych z płaskim gniazdem posiadające uszczelkę:

10mm - 10-15Nm

12mm - 15-25Nm

14mm - 25-35Nm

18mm - 35-45Nm

Dla silników z głowicami aluminiowymi, maksymalne momenty dokręcania powinny być mniejsze o ok. 5Nm, większe dokręcenie może spowodować uszkodzenie głowicy!

Co zrobić jeśli nie dysponujemy kluczem dynamometrycznym? Po wkręceniu nowej świecy ręką do oporu, należy użyć zwykłego klucza obracając nim świecę od pół do dwóch trzecich obrotu.

Zwracamy szczególną uwagę na moment dokręcania świec gdyż zbyt słaby może spowodować powstawanie poluzowanie świecy i spadek mocy, wskutek spadku stopnia sprężania i strat temperatury. Z kolei zbyt duże momenty dokręcania mogą spowodować nawet uszkodzenia głowicy silnika, szczególnie tych aluminiowych. Po wykręceniu świec można sprawdzić stan pierścienia uszczelniającego, zgnieciony pierścień oznacz, że użyto zbyt dużego momentu dokręcenia świecy, natomiast nieściśnięty może oznaczać, że użyty moment dokręcania był zbyt niski.

Jednymi z największych producentów świec jest japoński NGK i niemiecki Bosh.